New Photos, May 2017

The images below are the newest of my website SmugMug. May 2017.

As imagens abaixo são as mais recentes do meu site SmugMug. Maio de 2017.

Photography means to me the instrument that allows me to delve into visual art. The good thing about current photography – digital photography – is that there are two equally enjoyable moments: the first is the moment of capture and the second is the moment of editing.

Needless to say, analog photography gave the photographer only the moment of capture, though there were some creative resources to add to the image’s revelation and impression. Younger people should know that the analogue-age photographer needed to use manual focus well and needed to frame the images accurately, including alignment. Light readings and adjustments had to be perfect, because it was not possible to “save” a frame, because all the images of the same film went through the same process of revelation. Also, correcting alignment and framing errors was not easy.

An old photographer once told me how the focus was set on wedding pictures when the bride entered the church. He made the adjustment of focus at the beginning, still at the door of the church, and then, as the bride walked, the old photographer walked backwards, keeping the distance always the same.

The good photographer of this digital age works with these two moments: when capturing an image he already has in mind that he must obtain a good digital file, capable of a good edition. Often, what you will do in editing already pops into your mind at the time of capture. At other times, a good image can be edited several times until at last, almost giving up the photograph, the photographer finds the real vocation of the image.

The good photographer of this digital age works with these two moments: when capturing an image he already has in mind that he must obtain a good digital file, capable of a good edition. Often, what you will do in editing already pops into your mind at the time of capture. At other times, a good image can be edited several times until at last, almost giving up the photograph, the photographer finds the real vocation of the image.

I consider this a privilege that makes me feel like a photographer and a painter. At first moment, with the camera in hand, I am an old fashioned photographer. In the second moment, I am a painter. Of course, not a Turner or a Rembrandt, but perhaps a good painter. Hope so.

Português:

A fotografia significa para mim um instrumento que me permite mergulhar na arte visual. A coisa boa sobre fotografia atual – fotografia digital – é que há dois momentos igualmente agradáveis: o primeiro é o momento de captura e o segundo, é o momento de edição.

Desnecessário dizer que a fotografia analógica deu ao fotógrafo apenas o momento da captura, embora houvesse alguns recursos criativos para adicionar à revelação e impressão da imagem. As pessoas mais jovens devem saber que o fotógrafo da era analógica precisava usar o foco manual muito bem e precisava enquadrar as imagens com precisão, inclusive o alinhamento. Leituras e ajustes de luz tinham de ser perfeitos, porque não era possível “salvar” uma foto mau ajustada, porque todas as imagens do mesmo filme passavam pelo mesmo processo de revelação (não era possível subexpor uma e não subexpor as outras do mesmo filme, por exemplo). Além disso, corrigir alinhamento e erros de enquadramento era trabalhoso.

Um velho fotógrafo me disse uma vez como fazia o foco nas fotos do casamento no momento em que a entrava na igreja. Ele fazia o ajuste de foco no início, ainda na porta da igreja, uma vez apenas, e então, enquanto a noiva caminhava, o velho fotógrafo caminhava para trás mantendo a distância sempre igual.

O bom fotógrafo desta era digital trabalha com estes dois momentos: ao capturar uma imagem já tem em mente que deve obter um bom arquivo digital, capaz de uma boa edição. Muitas vezes, o que você vai fazer na edição já aparece em sua mente no momento da captura. Outras vezes, uma boa imagem pode ser editada várias vezes até que, finalmente, quase desistindo da fotografia, o fotógrafo encontra a verdadeira vocação da imagem.

Considero isso um privilégio, que me faz sentir como um fotógrafo e um pintor. No primeiro momento, com a câmera na mão, eu sou um fotógrafo antigo. No segundo momento, eu sou um pintor. Claro, não um Turner ou um Rembrandt, mas talvez um bom pintor. Espero que sim.

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